tiistai 18. marraskuuta 2014

Tiivistelmä hankepäivistä

Hankepäivä tarkoittaa niitä päivä, jolloin olimme Perun World Visionin hankekohteissa joko Limassa tai Pitumarcan kylässä Cuscossa. Suomen WV:n Sirpa Solehmainen teki muistiinpanoja hankepäivistämme ja tässä on hänen tiivistelmänsä mitä näimme avustuskohteissa. Samoja asioita löytyy myös minun päiväkirjastani, mutta Sirpan muistiinpanot eri hankkeista ovat kattavammat. Itse keskityin enemmän tunnepuoleen ja kokemuksiin.

Ensimmäinen hankepäivä: El Salvador 20.10.2014

Pysähdyimme World Visionin aluetoimistolla. Toimiston seinällä olevalta kartalta näkyi aluekehitysohjelman kolme aluetta, asukkaita yhteensä 20 000, lapsia joilla kummeja n. 1500. Työntekijöitä 10.

1.     vierailukohde: Koulu nimeltään Colegio San José Obrero

Rehtori: Edwin Medina (piti puheen koulun yläkerrassa)
-        Pääsette näkemään kuinka työskennellään, vaikkakin vain pienen osan siitä. Tervetuloa ja toivottavasti nautitte olostanne
-        Koulussa on kahden ikäryhmän oppilaita: 3-5 vuotiaat (esikoulu) sekä 6-12 vuotiaat (alakoulu).
-        Koulu toiminut 7 vuotta josta on tehnyt 5 vuotta yhteistyötä WV:n kanssa lasten aseman parantamiseksi
-        Luetun ymmärtämisen parantaminen tärkeintä, Peru tällä hetkellä PISA-tutkimuksen viimeinen.
-        WV on auttanut kehittämään opettajien opetustaitoja ja opetusmateriaaleja
-        Koulun tulokset puhuvat puolestaan: lasten lukutaito on parantunut hyvin verrattuna koko Liman alueeseen, sijoitukset koulujen välisissä vertailuissa parantuneet selvästi
-        Yritteliäisyys oman yrittäjyyden kautta: työpaja, jossa tehdään leivonnaisia ja kehitetään sosiaalisia taitoja.
-        Alueella on paljon väkivaltaa ja lasten kaltoinkohtelua (kodeissa ja kaduilla), opetuksen kautta näytetään kuinka lapset voivat selvittää tilanteita rauhanomaisesti, ei väkivallalla
-        Toivomme, että jonain päivänä koulutuksen taso on yhtä hyvä kuin Suomessa
Vierailu 5. luokalle: Opettaja Marisol; lapset näyttävät millaisia oppimistapoja heillä on:
-        Andersson (ensimmäinen esittelijä):
·       Esitteli alleviivaustekniikan, jossa alleviivataan oleelliset kohdat luetusta sadusta tai tarinasta. Sen jälkeen opettaja kysyy useita kysymyksiä siitä, mikä oli tarinassa oleellista. Anderssonin mukaan tätä tekniikkaa opetellaan, koska yläkoulussa tullaan tarvitsemaan tällaista erottelutaitoa.
·       Esitteli kiertävän kirjakärryn, joka siirtyy luokasta toiseen joka kuukausi ja jossa on erilaisia kirjoja, kuten yleiskirjallisuutta, Raamattu, Technirama (autojen tekniikkaa). Anderssonin mielikirja on La Cabaña de tio Tom.
-        Ariana (toinen esittelijä, tyttö):
·       Esitteli kiertävän repun eli reissurepun (La bolsa Viajera), joka sisältää kirjoja ja kertomuksia. Repussa on lista ja aikataulu perheistä, joissa reppu kiertää. Perhe, jossa reissureppu on käynyt, lahjoittaa reppuun aina uuden kirjan. Kun reppu tulee omaan kotiin, oppilas valitsee sieltä itseään miellyttävän kirja, jota luetaan yksin tai perheen kanssa. Kun kirja on luettu, siitä tehdään tiivistelmä, johon voi liittää mukaan myös piirustuksia. Myös vanhemmat kirjoittavat omat kommenttinsa kirjasta. Arianan mukaan kirjoja luetaan mielellään ja kivointa on, kun lukemisen ansiosta perhe viettää aikaa yhdessä.
-        Reschel (poika, joka kertoi todella tarkasti kirjoista):
·       Joka kuukausi luetaan koulussa yksi kirja. Kertoi mm. kirjasta jossa kiusataan Pacoa. Esitteli yhteensä kolme kirjaa ja kirjailijaa.
-        Lapset lauloivat meille ja heiluttivat Suomen lippuja

Kotitalousluokka (lapset olivat tekemässä ananaskakkua ja laittamassa sitä uuniin): Lapset tekevät leivonnaisia ja myyvät niitä koulun pihalla olevassa kojussa. He oppivat leipomisen ohessa myös sosiaalisia taitoja. Luokassa on kaksi opettajaa, toinen opettaa leivontataitoja ja toinen pedagogiikkaa.
-        Christofer kertoi, kuinka kavereiden kanssa tehdään yhdessä kakkua ja mitä aineita ja missä järjestyksessä ne tulevat taikinaan
-        Rehtorin kysymys lapsille: ”Mitä muuta opitte kuin leivontataitoja?” Lasten vastaukset: ”Ystävyyttä, yhteistyötä, toverillisuutta, yhteisiä sääntöjä (mm. pitää käyttää hattua kun leipoo, pitää pestä kädet, jakautumista kahteen ryhmään) ohjeiden kuuntelemista ja noudattamista.”
-        Rehtori kertoi, että luokkahuoneen materiaalit ovat kierrätystavaraa/käytettyjä ja saatu lasten vanhemmilta lahjoituksina.
-        Opettaja sanoi, että tuotteiden myymisestä tulevat tulot käytetään uusien materiaalien (leivontatuotteet) hankintaan ja luokan ylläpitoon.
-        Kun luokassa on tehty leipomukset, tehdään työhön liittyvä analyysi (mm. tänään kyseltiin, mitkä ovat miesten tai naisten töitä).
-        Rahankeräämistapa (leivosten teko ja myynti) opettaa lapsille yritteliäisyyttä pienestä pitäen.
-        Tärkeää on myös se, että lapset oppivat tekemään ja olemaan yhdessä ja heillä on hauskaa.
-        Opetusta järjestetään 1krt/vko ja siihen osallistuvat sekä pienet ja isot koulun oppilaat. Oppilaat jaetaan kahteen ryhmään, joista toiset leipovat yläkerran tilassa ja alakerrassa tehdään muita juttuja. Leivontaluokkaan lapset pääsevät siis joka toinen viikko.
-        Koulussa on 14 erilaista työpajaa (leipominen, kortit, paperityöpaja jne.). Eri-ikäiset lapset valmistavat erilaisia tuotteita.
-        Luokassa järjestetään vapaaehtoisten voimin iltaisin työpajoja, joissa opetetaan samoja taitoja lapsille.  Lapset tekevät silloin tuotteita itselleen. He voivat hyödyttää oppimaansa myöhemmin elämässään ja ryhtyä esimerkiksi yrittäjiksi. Työpajan tarkoituksena on myös antaa lapsille iltaisin mielekästä tekemistä, etteivät he tekemisen puutteessa ajaudu jengeihin.

2.       Kummilasten tapaaminen
-        Tila jossa tapasimme, oli hienosti lapsien ja vapaaehtoisten koristama
-        Alkuun opettelimme tuntemaan toisiamme paremmin leikin kautta. Kilpailimme lasten lempileikeissä. Jakauduimme neljään ryhmään väreittäin (vihreä, keltainen, punainen, sininen)
Pelien jälkeen söimme ravintolassa. Lapset vanhempineen olivat mukana ja kummit saivat jo lounaalla keskustella heidän kanssaan. Sen jälkeen kummit ja lapset perheineen palasivat viettämään aikaa lasten kanssa.

3.      Vierailu nuorten ryhmään ” Cambiando Vidas” eli Muutetaan elämää

(Lounaan jälkeen omaa ohjelmaa Mosoq Ayllun kummeille jolloin menimme tutustumaan tämän nuorisoryhmän toimintaan)
Ryhmätoiminta on alkanut World Visionin aloitteesta. Tällä hetkellä ryhmään kuuluu 35 jäsentä, jotka ovat iältään 13 vuotta tai sitä vanhempia. Ryhmässä on jopa seitsemän vuotta toimineita nuoria. Kokoontuvat perjantaisin samassa paikassa. Asuinalueella ongelmana on mm. alkoholismi ja jengiytyminen.

-        Ryhmän tavoitteena on levittää tietoa sinne missä sitä ei vielä ole:
o   tietoa perheille, nyt tavoitettu jo 250 perhettä. Tilaisuuksissa voivat ovat yhdessä sekä nuoret että heidän vanhempansa. Vanhempien ei tarvitse olla epätietoisuudessa siitä, missä nuoret aikaansa viettävät. 
o   tietoa nuorille heitä koskettavista tärkeistä asioista.
-        Lisäksi tavoitteena on, että jokaiselle nuorelle löytyy oma elämänsuunta ja suunnitelma.

Toimintatavat: 1) Järjestöstä tiedottaminen yhteisössä oleville muille nuorille 2) Jäsenet ovat saaneet koulutusta esim. seuraavista aiheista kuten hiv-aids, elämäntaidot, päätöksenteko.  3) Ryhmällä on hallitus, joka edustaa ryhmää virallisesti sillä ryhmällä on toiminnalleen kunnanhallituksen hyväksyntä. Hyväksynnän johdosta ryhmällä on mahdollisuus tulla kutsutuksi alueen eri tapahtumiin. Lisäksi se mahdollistaa paremmin ryhmän asioista kertomisen muille alueen nuorille.
4) Asioita edistetään päättäväisesti, jotta ryhmäläiset voivat voimaantua itse ja voimaannuttaa muita olemaan mukana työssä.
5) Ryhmä osallistuu erilaisiin kampanjoihin ja tilaisuuksiin jossa voi tuoda nuorille tärkeitä asioita esille muille nuorille, esimerkiksi pelien, musiikin, tanssin kautta tai jakamalla esitteitä. Ryhmäläiset jakavat tietoa myös ovelta ovelle.

Haasteita tehokkaalle toiminnalle tuo se, että osalla jäsenistä on myös muita velvollisuuksia kuten opiskelu tai työ. Aikatauluja on joskus vaikea sovittaa yhteen ja yhteistä kokoontumisaikaa on hankala löytää.

Tukijoina ryhmälle
-        Impares, teemana myönteinen seksuaalisuus: aids/ hiv-työ, päätöksenteko, omanarvontunto
-        Unacoin, uusi tukija, joka rahoittaa tapahtumia joissa ryhmä voi tuoda asioitaan esille.

-        Ryhmä on avoin uusille nuorille, joita tulee myös muista yhteisöistä. Ryhmäläiset ovat ystäviä ja kaveriporukka toisilleen.

-        Ryhmä on otettu vastaan yhteisössään hyvin, kannustavasti.

-        Ryhmä pyrkii lähestymään nuoria heitä koskettavilla ja ymmärrettävillä keinoilla, esim. tanssin avulla. Nuoret lähtevät paremmin mukaan heitä kiinnostavaan toimintaan. Aiemmin ryhmällä oli myös teatteriesityksiä, mutta ne lopetettiin koska ne vetivät paikalle ainoastaan pieniä lapsia.
-        Pelit, joita ryhmä käyttää tiedon ja innostuksen levittämisessä apunaan, lisäävät tietoa mm. seksistä, sukupuolitaudeista, aidsista, rakkaudesta ja opiskelusta.
-        Ryhmän jäsenet ovat lähestyneet joitakin jengiläisiä ja osa ongelmanuorista on päässyt eroon aineiden käytöstä. Aluksi ryhmän jäseniä pelotti mennä jengien luo.  Jengiläiset ovat joskus mukana eri tapahtumissa osallistumassa. Yhteisö toivoo, että vastaavia ryhmiä olisi nuorille enemmän. Yhteisön johtajat ovat nähneet, että ryhmän toiminta on saanut aikaan hyviä muutoksia nuorissa.


Toinen hankepäivä: El Salvador 21.10.2014

1.     Vierailu Villa Lourdesin yhteisön esikoulussa nimeltä Centro Educativo Inicial ”Villa Lourdes” 

-        Sijaitsi korkealla kukkuloilla
-        Herra Olger Bautista (Dirigente de AH. Villa Lourdes) toivotti meidät tervetulleeksi ja kiitti kummeja; kummien tuella ei auteta vain yhtä lasta vaan koko yhteisöä – ”olette koko yhteisön kummeja”.
-        Kummien tuki on mahdollistanut merkittäviä edistysaskeleita. Kummeja on ollut kahdeksan vuoden ajan, ja se on auttanut enemmän yhteisöä enemmän kuin mikään muu.
-        Yhteisö ei ollut aiemmin organisoitunut, joten asioita ei saatu edistettyä.
-        WV:n tuella yhteisöä on kapasitoitu (vahvistettu osaamista, koulutettu) sekä kummiudesta että koko yhteisön elinolojen edistämisestä.
-        Suurin tarve oli kehittää terveyttä ja koulutusta. Yhteisöjohtaja teki toimintasuunnitelman näiden asioiden kohentamisesta.
-        Alueella oli paljon anemiaa ja aliravitsemusta, koska äideillä ei ollut riittävästi tietoa.
-        Alueelle on saatu terveyspiste (terveysmoduuli, tehty WV:n eli kummien tuella, avautunut 2013, käytetty n. 7000 euroa kummien lahjoituksia). Aiemmin äidit juotuivat kävelemään pitkän matkan alas rinnettä terveysasemalle. Vaikka he olisivat lähteneet terveysasemalle aikaisin aamulla, he eivät aina päässeet hoitoon.  
-        Terveysvapaaehtoiset eli ”promotorat” tarkistavat säännöllisesti perheiden tilanteet. Vapaaehtoiset on koulutettu tehtäväänsä. Yhteisö on jaettu neljään alueeseen. Jokaisella alueella on oma vapaaehtoinen terveystyöntekijänsä, joka vastaa alueestaan. Paikalliset vapaaehtoiset tuntevat oman alueensa sekä alueensa lapset parhaiten.
-        Kansalaisvaikuttamisella myös valtio on saatu mukaan osallistumaan sekä alueen terveys- että koulutusasioihin.
-        WV:n tuella rakennettu myös esikoulu (jossa vierailimme)
-        Anekdootti: Kun alueelle oli saatu WV:n tuella rakennettu esikoulu, oli yhteisöjohtaja huolissaan siitä, että siellä ei ollut mitään materiaaleja (pöytiä ja tuoleja) ja koulun avajaiset lähestyivät. Hän sai WV:n toimistosta puhelun, joka koski kummin lahjoitusta. Ensin hän luuli, että lapsi on sairas, mutta sitten ymmärsi, että kummi oli tehnyt lahjoituksen, jonka voisi käyttää koko yhteisön lapsien hyväksi. Häneltä kysyttiin mielipidettä siitä mihin raha käytettäisiin. Hän helpottui, kun tiesi että rahan voi käyttää pöytien, tuolien ja materiaalien hankkimiseen ja koulu voitaisiin avata. ”Minä huolehdin paljon tästä asiasta (koulun avaaminen ilman materiaaleja), mutta ehkä Jumala yritti sanoa minulle, että älä huolehdi, asiat järjestyvät. Ja asiat järjestyivät hienosti”.
-        Via Lourdesin ympäristössä on 10 aluetta, joilla ei ole kummilapsia. Mutta kummiprojektin ansiosta myös näiden alueiden lapset voivat käyttää Villa Lourdesissa olevia palveluita.
-        Yhteisöjohtaja sanoi, että häntä ilostuttaa nähdä alueen onnellisia lapsia, jotka opiskelevat koulussa ja raskaana olevia naisia, jotka pääsevät alueella olevaan terveysmoduuliin.
-        Hän kertoi, että kummit ovat moottoreita, jotka kannustavat muitakin toimimaan.
-        Yhteisö on World Visionin tavoitteiden mukaisesti aktiivinen lähestymään myös muita toimijoita, jotta alue voisi kehittyä lisää.
-        Lukuja: Villa Lourdesissa 85 perhettä (perhe = vähintään kolme henkeä), ympäröivillä 10 alueella 400 perhettä, yhteensä 4000 taloutta, 12 000 -15 000 ihmistä.
-        Kysymys ja vastaus: Terveysmoduulissa tehdään perhesuunnittelua (ehkäisy) ja se on yksi terveystyön keskeisiä toimintamuotoja.

2.     Perhevierailut

Jakauduimme kahteen perheeseen. Toisessa kaksi kehitysvammaista lasta, tästä vierailusta ei muistiinpanoja. Toisessa oli yksi lyhytkasvuinen tytär, vain tästä vierailusta muistiinpanot.

ROSITAN PERHE

-        Isä, äiti (Rosa) ja tytär Rosita.
-        Tytär on lyhytkasvuinen. Perhe osallistui WV:n terveyskampanjaan, koska Rositalla terveysongelmia. Oli World Visionin seurannassa, sai vitamiineja ja lääkkeitä joita tarvitsi.
-        Rositalla on kummi Suomessa.
-        Nyt Rosita osallistuu nuorten ryhmään (Club de Amigos), hän on käynyt ryhmässä kaksi vuotta. Ryhmässä Rositan itsetunto on kasvanut ja hän on saanut tilaisuuden olla sosiaalinen.  Ryhmätapaamisissa leikitään, pelataan. Rosita on saanut siellä ystäviä.
-        Ennen Rositalla ei ollut ystäviä tai mahdollisuutta olla lasten kanssa. Isä kertoo: ”Olin huolissani, kun Rosita oli muiden lasten joukossa. Äidin piti olla aina läsnä, etteivät muut lapset kiusaisi Rositaa. Nyt Rosita on paljon itsevarmempi ja itsenäisempi.”
-        Isä on taksikuski ja äiti ompelija (ompelee kotona vaatteita). Rositalla on 18-vuotias sisar Stefanie, joka käy töissä. Ovat asuneet nykyisessä asunnossaan 14 vuotta, ovat Limasta kotoisin, myös isovanhemmat asuvat Limassa, mutta eri alueella.
-        Rositan lempiaine on englanti ja hän haluaa isona lääkäriksi.
-        Rositan päivä: 7:30 lähtee kouluun taksilla (ei pysty kävelemään pitkiä matkoja), sisar lähtee töihin klo 8 ja äiti jää kotiin ompelemaan. Rosita tulee klo 13 koulusta kotiin, usein isä hakee hänet ja he syövät yhdessä lounaan kotona ennen kuin isä menee takaisin töihin. Lounaan jälkeen Rosita tekee koulutyöt. Jos on koekausi, Rosita menee vielä takaisin kouluun tekemään lisätehtäviä. Muutoin hän viettää läksyjen jälkeen aikaansa kavereiden kanssa tai katsellen telkkaria. Äiti sanoo, että Rosita pitää todella paljon TV:n katselusta, mutta Rosita korjasi, että vain jos tulee hyvää ohjelmaa. Klo 21 Rosita menee nukkumaan.
-        Vierailusta jäi hyvä mieli. Elämä lyhytkasvuisena slummissa on varmasti vaikeaa, mutta Rosita ja hänen perheenjäsenensä vaikuttivat tasapainoisilta ja tyytyväisiltä. Kävi selväksi, että lastenkerholla on ollut merkittävä vaikutus Rositan tyytyväisyyteen ja iloisuuteen. Ja vanhempien rakkaus tytärtään kohtaan näkyi selvästi. Rosita oli napakka tyttö, vaikka alussa vähän aristelikin.

3.     Vierailu yläkoulussa

-        Lapset odottaneet vierailua koko viikon ja valmistelleet kolme eri ohjelmaa, joista ehdimme tutustua kahteen
-        Nokkahuiluryhmän kolme esitystä.
-        Leivontanäyttelyssä oli useampi eri ryhmä esittelemässä tuotteitaan (mm. erilaisia suklaakarkkeja ja -leivonnaisia, empanadoja). Toimintamuoto opettaa lapsille taitoja, joita voivat käyttää myöhemmin hyväkseen esim. ammatin saamisessa. Kaikilla ei ole tilaisuutta muihin ammattiopintoihin ja tällainen yrittäjyys voi olla tulevaisuuden mahdollisuus. Lapset voivat opettaa taitojaan myös muille perheenjäsenilleen, jotka myös hyötyvät niistä. Konkreettisten leivontataitojen ohella lapset oppivat yrittäjyystaitoja ja oman elämän suunnittelua. Kun suunnitellaan leivonnaisten tekoa, tekevät lapset myös kustannuslaskelman, jotta he tietävät, millä hinnalla leivonnaiset kannattaa myydä jotta niistä jää voittoa. Lisäksi toiminnassa huomioidaan erilaisia teemoja, esimerkiksi ympäristöasioita. WV:n rooli on ollut yrittäjyyden sitominen nuorten omaan elämänsuunnitelmaan / henkilökohtaiseen tulevaisuudensuunnitelmaan (life skills).  WV on ollut mukana toiminnassa tämän vuoden ajan, aikaisemmin tuettiin koulun vanhempainryhmää.
-        4-5 -luokkalaiset myyvät leivonnaisia koulun alueella ja koululaisten vanhemmille, mutta eivät koulun ulkopuolella, koska se vaatisi valtion lupia ja ”hygieniapassia” on vaikea saada.
-        Jokaisella luokka-asteella on oma oppimismoduuli ja leipomisessa edetään taitojen kehittymisen myötä aina haastavampiin leivonnaisiin (1-2 luokkaa teoriaa, 3 lk suklaajuttuja, 4 lk leivonnaisia, 5 lk ruokatarvikkeiden teollistaminen ja maitotuotteet).
-        Koulutuksesta yleensä: ylä-aste loppuu 16-17 -vuotiaana. Sen jälkeen suurin osa lapsista menee töihin (70 %) tienatakseen rahaa joko elämiseen tai koulun jatkamiseen. Julkiseen yliopistoon on erittäin vaikea päästä ja se ei onnistu ilman preppauskurssia, joka on maksullinen. Maksullisia ammattikouluja ja yliopistoja on paljon, mutta niiden tasot ja hinnat vaihtelevat. Jos huonosti käy, maksaa perhe vähistä varoistaan (tai lapsen työnteolla) pääsyn yksityiseen yliopistoon, mutta tutkinto ei takaa työtä, koska opintojen taso ei välttämättä ole riittävä. Ammattikoulu 100-800 solia/kk.

4.      Ravitsemusohjelma
-        paikkana jälleen Colegio San José Obrero
-        Koululla järjestetään koulutustilaisuuksia vanhemmille, jotta he osaisivat valmistaa tasapainoista ja terveellistä ravintoa, jossa on rautaa, vitamiineja ja proteiineja.
-        Ensin osallistutaan koulutustilaisuuksiin ja lopuksi näytetään kädestä pitäen, miten tehdään terveellistä ruokaa.
-        Vapaaehtoinen kertoo näyttävänsä meille seuraavat asiat
·       Käsien pesu
·       Ruuanvalmistusnäytös, jossa raaka-aineena on veri
·       Äitien lupaus käyttää opittuja asioita kotona
·       Lopuksi maistellaan tehtyjä ruokia
-        Ensin vapaaehtoinen opetti, miten kädet pestään. Lapset näyttivät samoja taitojaan. Kummeista Ella harjoitteli pesemään käsiään ohjeiden mukaan.
-        Alueella on paljon aneemisia lapsia, siksi käytetään ruuan valmistuksessa verta. Kanan veri edullista, kilo verta maksaa vain yhden solen.
-        Äidit valmistivat erilaisia herkullisia ruokia. Esim. ruoka, jossa esikeitettyä verta, herneitä, porkkanaa, sipulia, valkosipulia & tomaattia paistetaan öljyssä ja seos laitetaan kasvin sisään (emme tiedä kasvin nimeä). Jälkiruoaksi oli verivanukasta (moussea) ja verihyytelöä.
-        Äideillä oli ollut kilpailu herkullisista terveellisen ruuan resepteistä. Nyt esittelyssä kilpailun voittaneiden äitien reseptit.  Lapsia voi olla vaikea saada syömään veriruokia, mutta herkulliset reseptit auttavat asiaa.
-        Tässä yhteisössä on 92 lasta, joilla anemia (37 % lapsista anemia). Vanhemmat ovat keskustelleet viranomaisten kanssa mitä tehdä.
-        Miesvapaaehtoinen kertoi, että on tärkeää saada lapset syömään terveellisesti. Kun molemmat vanhemmat ovat töissä, lapset eivät syö riittävän terveellisesti. Myös ylipaino voi olla ongelma. Lasten pitää syödä myös vihanneksia ja hedelmiä. Taistelu anemiaa vastaan on hidasta ja siksi työpajoja tulee järjestää jatkuvasti. Anemian ehkäisy kestää ja vie aikaa. Hän puhui myös machismosta ja kertoi, että monet äidit suovat pojilleen parempaa ruokaa ja parempia koulutusmahdollisuuksia kuin tytöille. Äidit ajattelevat, että pojat pitävät vanhemmistaan huolta kun nämä tulevat vanhoiksi, kun taas tytöt menevät naimisiin ja siirtyvät uuteen perheeseen. Naisten tulisikin kohdella lapsiaan tasa-arvoisemmin.  Kertoo, että pitänyt aina ruuanlaitosta ja opiskelee nyt sitä (työn ohessa, on sähköalalla), tekee ruokaa erilaisiin juhliin. Tasa-arvosta: Nykyään naisia on kaikilla elämän alueilla (poliiseina, sotilaina, isojen yritysten omistajina) ja hän rohkaisee naisia hakemaan uusille elämänaloille.
-        Kätilö Juana kertoi alueen terveydenhoidosta. WV on alueen terveystyössä strateginen kumppani. Terveystyö on asukkaiden elämäntapojen muuttamista ja sellainen muutos vaatii aikaa. WV:n terveysvapaaehtoisten avulla ehkäistään sairauksien syntyä. Terveysviranomaiset järjestävät yhdessä vapaaehtoisten kanssa työpajoja. Tämä on tärkeä lisä terveyshenkilöstön muuhun työhön.  Alueella on 10 vapaaehtoista, mutta lisää tarvittaisiin. Nykyinen terveyshenkilökunta ei voisi saada näin isolla alueella tuloksia ilman vapaaehtoisia. Vapaaehtoiset tuntevat alueensa asukkaat, ja jos tarvitaan tavata tiettyjä ihmisiä, vapaaehtoiset tavoittavat heitä parhaiten.

Kolmas hankepäivä: Mosoq Ayllu 23.10.2014

1.          Hanketoimisto Pitumarcassa
-    Hankejohtaja Frederico (Fico) Fernandez
-    Alueen kuvernööri (Gubernador) Leon Quispe Quispe toivotti meidät tervetulleeksi ja kertoi, kuinka tärkeää kummien ja World Visionin tuki on ollut Pitumarcan lapsille ja kiitti siitä, kuinka lasten tilanne on kohentunut. Hän on myös itse päässyt kehittämään lasten hyvinvointiin liittyvää osaamistaan WV:n ansiosta ja se on auttanut häntä hoitamaan tehtäviään paremmin.

2.          Viisivuotissynttärit esikoululla (Chacachu Pampa)
-    Ihanasti koristeltu tila, lapset vanhempineen ottivat meidät vastaan ilmapallokujaa pitkin.
-    Parhaimpiinsa, paikallisiin värikkäisiin asuihin puetut lapset tanssivat meille silmät innosta loistaen. Lapset olivat odottaneet aamusta asti juhlia ja kummeja innoissaan ja sen huomasi
-    Lapset hakivat myös kummeja tanssimaan
-    Ennen herkkujen syömistä vuorossa oli piñatan hajottaminen, jossa pienillä lapsilla kului jonkin verran aikaa ja tarvittiin myös hieman aikuisten apua
-    Herkuttelun jälkeen kummit jakoivat lapsille lahjat (saivat pussit hankkeen työntekijöiltä) ja lapset antoivat vastalahjaksi itse askartelemansa valokuvakehyksen, jossa oli valmiina kuva lapsesta esikouluystävineen.
-    Koulutusverkoston vastaava (Leonardo Erozo, valkoinen paita ja villaliivi) kiitti kummeja, lapsia, vanhempia, kaikkia mukavasta juhlasta. Sanoi, että WV:n tuki tämän esikoulun ja muiden koulujen kehittämisessä on ollut tärkeää.
-    Lapsia ohjaavat opettajat olivat: Rosa Durando Rodriguez (vanhempi, pitkät harmaat palmikoidut hiukset), joka on toiminut Pitumarcan alueella esikouluopettajana jo 33 vuotta (hän oli seuraavana päivänä WV:n työntekijöiden mukana eli on aktiivinen toimija alueella). Nuorempi opettaja oli Eva Quiñones Huilloa.

3.          Kummilasten tapaaminen koululla

Neljäs hankepäivä: Mosoq Ayllu 24.10.2014

Olimme osan päivän jakautuneina eri paikkoihin.

1.          Pitumarcan alakoulu
- Ludoteca eli leikki-/opetusvälinetila, jossa näimme, miten pedagogisilla välineillä pystyttiin opettamaan abstrakteja asioita (=konkretian kautta).
Tilassa on opetusvälineitä kieliopin ja luetun ymmärtämisen kehittämiseen sekä matematiikan oppimiseen
Oppiminen on hauskaa ja mielekästä, huone oli värikäs ja opetusvälineet leikin-/pelinomaisia.
WV on lahjoittanut materiaaleja sekä koulutusta opettajille. Pedagogiset välineet yksinään eivät auta, jos opettajalla ei ole taitoja hyödyntää niitä.
Rehtori Rodney Chuquitapa Paz kertoi, että oli nähnyt miten hyvää työtä WV tekee muualla ja oli iloinen siitä, että WV auttaa nyt myös tämän alueen asukkaita ja yhteisöjä.  Rehtori kertoi, että lasten oppimistulokset, etenkin luetun ymmärtäminen on parantunut.
Saimme käytännön näytöksen siitä, miten lapset oppivat luokassa. Ensimmäinen esitys oli lasten tekemä sosiodraama, jossa esiteltiin veden kiertokulkua näytelmän muodossa (lapset olivat tehneet kartongista rekvisiitan, mm. sadepisarat, aurinko, pöly, erilaisia vihanneksia).
Toinen esitys sisälsi kolme erilaista matemaattista tehtävää ratkaisuineen. Lapset tulivat pareittain pulpettiemme eteen ja näyttivät käytännössä, kuinka he ratkaisevat tehtävät Ludotecassa olevien välineiden avulla (värilliset palikat, jotka olivat eri pituisia ja symboloivat erilaisia lukuja). Ensimmäinen tehtävät oli kertolasku 15 x 12, jota ratkaisivat Pablo Esteban Quispe (harmaa villapaita) ja Gribaldo . Seuraavaksi Jan Mark Hanco (sininen paita, kaulus) ja Alexander Pasedes (urheilutakki) ratkaisivat murtolaskun 2/4 + 6/2. Ja lopuksi Sara Flor Lopez (sininen paita) ja Nellyda Rojo (ruskea takki) näyttivät meille desimaalilaskun (2,812).
Esitysten jälkeen opettaja Alejandrina Garcia Contreras (takki jossa punaista ja sinistä) kertoi, kuinka tärkeää lapsille on päästä oppimaan kivaan ympäristöön ja tavoilla, jotka auttavat heitä ymmärtämään asiat ensin konkreettisen tekemisen kautta ja sitten yhdistämään ne abstraktimpaan muotoon (matemaattiset laskut ensin värikkäillä palikoilla, mutta samalla paperilla laskien). Abstraktit asiat ja käsitteet ovat lapsille hankalia, koska oman elinympäristön asiat ovat todella konkreettisia. Siksi tällaista pedagogiikkaa tarvitaan.
Koulussa on 500 oppilasta. Kaikki oppilaat käyttävät tilaa n. 2 kertaa viikossa riippuen siitä, mitä ovat opiskelemassa tällä hetkellä. Opetusvälineet ovat käytössä luokissa. Ludoteca-nimi sisältää viittauksen espanjan kielen sanaan ”kirjasto” (Biblioteca). Välineitä voi lainata luokkiin, mutta ei omaan kotiin.
-        Vierailimme myös tietotekniikkaluokassa. Paikalla oli 6-luokkalaisia, jotka esittelivät tietokonetaitojaan. Tietokoneluokassa jatketaan oppimista aiheista, joita on käsitelty muilla tunneilla. Lapset näyttivät, kuinka he etsivät veden kiertokulkuun liittyvää tietoa wikipediasta (vain ko. koneille ja tiettyjen tietojen etsimiseen tarkoitettu wikipedia), leikkasivat ja kopioivat tietoa omiin tiedostoihinsa, ottivat itsestään kuvan dokumenttiin ja laittoivat opettajan nähtäville.
o   WV on lahjoittanut luokkaan interaktiivisen opetustaulun sekä kouluttanut opettajia tietotekniikan opettamisesta. Kannettavat tietokoneet (one laptop per child -hanke) sekä luokan multimedialaite ovat Perun viranomaisilta.
o   Kaikki luokat nuorimmista koululaista lähtien käyvät tietokoneluokassa 2 tuntia/viikko.
Tietokoneluokan opettajan nimi: Maria Elena Carrillo Manchego

2. Yläkoulu Libertadores de América.
Vierailusta on hyvät muistiinpanot Sadulla blogissaan


3.     Terveysklinikka
·       Pitumarcan kylässä on 700 asukasta, mutta kylän klinikka palvelee myös ympäröivän maaseudun asukkaita. Vielä etäämmällä sijaitsevissa kylissä on kaksi pienempää toimipistettä.
·       Klinikalla työskentelee 15 henkilöä, mutta nyt paikalla oli vain kaksi (sairaanhoitaja ja tekninen hoitaja), sillä muut olivat koulutuksessa. Klinikan henkilökuntaan kuuluu teknisiä hoitajia, sairaanhoitajia, lääkäreitä, kätilöitä ja hammaslääkäri
·       Yleisimpiä terveysongelmia alueella ovat hengityselinsairaudet, vatsainfektiot ja ihoinfektiot (hyttysten puremista), aliravitsemus ja anemia
·       Ennaltaehkäisevää toimintaa: raskaana olevien naisten terveystarkastukset, rokotukset alle 5-vuotiaille lapsille, ympäristöterveydenhuolto (esim. puhtaat vesilähteet, hygienian parantaminen)
·       Jokainen alle 5-vuotias käy terveystarkastuksissa.
·       World Vision auttaa koordinoimaan erilaisia toimintoja etenkin kauempana olevien kylien terveyspisteissä. WV:n panos on ollut erityisen merkittävä ravitsemusasioissa.
·       Aliravitsemuksen ehkäisyyn tähtääviä toimenpiteitä:
o   Kuukausittainen painon tarkistus
o   Opastus tasapainoiseen ruokavalioon ja vitamiinien ja raudan riittävään saantiin (sekä klinikalla että terveysvapaaehtoisten avulla kylissä)
o   Rokotukset
·       Kerran kuukaudessa klinikan sairaanhoitaja, lastenlääkäri ja lääkäri menevät johonkin alueen kylistä. World Vision on järjestänyt yhdessä yhteisön johtajien kanssa sinne tapahtuman, jossa on lapsille terveystarkastus ja vanhemmille terveysvalistusta.
·       Alueen terveydenhuollossa on kiinnitetty erityistä huomioita raskaana oleviin äiteihin ja siihen, että synnytykset tapahtuisivat klinikalla. Tavoitteena on vähentää synnytyksen yhteydessä tapahtuvia äiti- ja lapsikuolemia. Terveysvapaaehtoiset antavat lisätietoja asiasta. Yhteisöjen johtajat ovat kokeneet asian niin tärkeäksi, että klinikalla synnyttäminen on tehty pakolliseksi. Jos näin ei tehdä, täytyy perheen maksaa rahallinen korvaus tai tehdä yhteisöä hyödyttävää työtä sakon kattamiseksi. Klinikalle meno on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi ja jokaisen klinikan lähettyvillä on talo, jonne koko perhe voi mennä ennen synnytystä/synnytyksen käynnistyttyä ja jossa perhe voi yöpyä ja saada ruokaa.

4.     Promotora de Salud, terveysvapaaehtoisten pitämä koulutus
·       Saimme näytöksen siitä, mitä toimintoja terveysvapaaehtoiset toteuttavat ja millaista koulutusta he antavat pienten lasten äideille.
·       Koulutukset pidetään WV:n rakentamassa yhteisötilassa keskiviikkoisin. Huoneen seinillä oli iso taulu, jonne oli merkitty sekä lasten että raskaana olevien naisten tietoja seurantaa varten
·       Terveysvapaaehtoiset saavat itse koulutusta kerran kuukaudessa ja he jakavat oppimaansa alueen äideille.
·       Terveysvapaaehtoisten pitämä koulutus koostuu kolmesta osa-alueesta:
o   Lasten varhaisen motorisen ja kielellisen kehityksen edistäminen
o   Painon ja pituuden seuranta
o   Käytännön kurssit monipuolisesta ja tasapainoisesta ruokavaliosta
·       Terveysvapaaehtoiset tekevät yhteistyötä klinikan palkatun henkilökunnan kanssa. Terveysvapaaehtoiset tuntevat oman yhteisönsä jäsenet hyvin. He seuraavat perheiden, mutta etenkin lasten terveydentilaa ja ohjaavat tarvittaessa klinikalle hoitoon. He myös käyvät kodeissa kannustaen ja vaatien, että vanhemmat osallistuvat koulutuksiin ja lapset terveystarkastuksiin. Vapaaehtoisten kannustuksen myötä myös miehiä on saatu osallistumaan etenkin ruuanlaittokoulutukseen.
·       Saimme tietoa oikeaoppisesta käsienpesusta ja tasapainoisesta ruokavaliosta.
·       Aliravitsemuksen syynä ei ole ruuan vaan tiedon puute. Koulutuksessa saa todella konkreettista opetusta siitä, mitä ruokaa, kuinka paljon (mitataan tarkalla mitalla, että annoskoko on riittävä) ja kuinka usein tulee antaa eri-ikäisille lapsille.
·       Rintaruokinta on yleistä 6 kk:n ikään saakka, mutta ravitsemusongelmat alkavat, kun rintaruokinta loppuu, eikä tilalle osata antaa oikeanlaista ruokaa riittäviä määriä ja tarpeeksi usein.
·       Merja kysyi koulutuksessa olevilta äideiltä millaisia seurauksia aliravitsemuksella on. Oikeita vastauksia tuli helposti: lapsista tulee heikkoja, laihoja ja jäävät lyhyeksi, eivät jaksa/pysty oppimaan, sairastuvat usein. Merja kysyi myös, voiko kroonista aliravitsemusta parantaa. Siihen äidit eivät osanneet vastata. (Oikea vastaus: aliravitsemus aiheuttaa pysyviä vaurioita, joita ei voi korjata).
·       Toiminnasta kertovat vapaaehtoiset olivat: Cristina Zanoleto Mamani (vanhempi, ollut vapaaehtoinen vuodesta 2007, esitteli esim. ravitsemustaulukon ja siihen liittyvän koulutuksen) sekä Yocrana Apayo Callo (aloittanut ihan äskettäin vapaaehtoisena, opettelee vielä)

5.     Kotivierailu
·       Kävimme katsomassa kotia, jossa ei ole tehty vielä mitään parannuksia. Perheeseen kuului isä ja äiti sekä heidän kolme lastaan sekä vaimon sisar kahden lapsensa kanssa. Perheen äiti kuitenkin kuoli autokolarissa 3 kuukautta sitten. Äiti oli mukana naisryhmässä, joka kutoi Paola Suhosen suunnittelemia villapaitamalleja. Kodissa on yksi huone, ruoka tehdään pääasiassa ulkona. Perheillä ei ole käytettävissään lainkaan omaa vessaa. Perheen isä tienaa päivätyöläisenä erilaisissa työkohteissa vähemmän kuin 500 solia kuukaudessa. Perhettä tullaan auttamaan WV:n tuella ja kotia tullaan kohentamaan.

6.     Vierailu terveellisessä kodissa
·       Menimme 6-henkisen perheen kotiin:
o   Äiti: Marcelina Javier Valencia, 36
o   Isä: Julio Condori Illapuma, 36
o   Vanhin tytär: Tania Condori, 17 (tuli koulusta kotiin kesken vierailun)
o   Toiseksi vanhin tytär: Bildia Condori Javier, 14 (ylä-asteella 4. luokalla, oli koulussa koko vierailun ajan, joten emme tavanneet häntä)
o   Vanhin poika: Jose Daniel, 3
o   Nuorin poika: Yared Jairo, 1 vuotta 5 kk
o   Vanhemmat kertovat, ettei perheeseen tule enää enempää lapsia
·       Perheen vanhemmat puhuvat vain ketsuaa, äiti ymmärsi kyllä jonkin verran espanjaa. Vanhemmat eivät osaa lukea tai kirjoittaa. Kummatkin jäivät puoliorvoiksi (äidit kuolivat) 11- ja 12-vuotiaina.
·       Vanhemmat haluavat, että lapset saavat käydä koulua ja opiskella ammattiin
·       Perhe on aloittanut marsunkasvatuksen 2 vuotta sitten. Aluksi marsuja oli 20, nyt niitä on 180. Marsun kasvattaminen myyntiin kestää 3 kuukautta. Myytävä marsu painaa 500 grammaa. Marsusta saa 20 solia kappaleelta.
·       Marsujen hoito on äidin vastuulla ja hän saa siitä tuloja, joita voi itse hallinnoida – tämä on alueella uutta. Äiti käyttää saamansa tulot etenkin lasten ravitsemuksen parantamiseen. Rahoilla hän on hankkinut lapsille esimerkiksi hedelmiä. Perhe myös syö terveellistä marsunlihaa pari kertaa viikossa. Marsut on saatu Asodeco-järjestön kautta ja marsujen hoitoon liittyvää koulutusta sekä Asodecolta että WV:ltä.
·       Perheen vanhemmat ovat käyneet WV:n järjestämässä vanhempainkoulussa. Vanhemmista huokui halu tehdä kaikkensa lastensa eteen. He olivat mm. rakentaneet lapsille leikki-/kouluhuoneen, jossa oli leluja ja tila tehdä läksyjä. Kaikki on tehty paikallisista materiaaleista itse.
·       Tutustuimme myös heidän keittiöönsä, jota oli kohennettu WV:n koulutuksesta saatujen oppien mukaan (=Terveellinen koti -projekti). Keittiössä oli kylmäkaappi (pohjalla vettä, joka pitää kaapin viileänä), ruokatarvikkeiden säilytyskaappi, astiakaappi (astiat suojassa lialta ja pölyltä), hella ja uuni sekä pieni pöytä tuoleineen. Perheen tyttäret olivat maalanneet ja koristelleet seinät kauniiksi. Uunin/hellan savu menee piippua pitkin ulos. Aiemmin heillä oli tyypillinen koti, jossa oli vain huone ja keittiö (monilla on vain yksi huone, jossa tehdään myös ruoka). Keittiö oli likainen ja täynnä savua. Perheellä oli tästä johtuen paljon terveysongelmia.
·       Vanhemmat ovat pikkuhiljaa itse rakentaneet ja kehittäneet kotiaan. WV:ltä he ovat saaneet tärkeimmän eli erilaisten koulutusten lisäksi myös rakennustarvikkeita, huonekaluja, kirjoja lapsille, muutamia omenapuita.
·       Perheellä oli talon takana peltomaata, jossa kasvoi quinoaa ja marsuille ruohoa. Sen lisäksi heillä on peltoa myös kauempana. Perhe osti pellon 3-4 vuotta sitten 5000 solen hintaan. Aiemmin heillä oli talon vieressä vain todella pieni maapala. Isä kertoi, että uuden pellon osto oli mahdollista, koska he ovat kovia tekemään työtä ja marsuista saadaan lisätuloja. Maanviljely on isän vastuulla.
·       Pihapiirissä kasvoi omenapuiden lisäksi myös mm. mansikoita ja oreganoa.
·       Marcelina (äiti) kertoi hieman omaa historiaansa: Marcelina ja Julio ovat olleet yhdessä 18 vuotta. Marcelinalla on kuusi sisarusta, joille hän perheen vanhimpana tyttärenä toimi äitinä. Hänen oma äitinsä sairasteli yli 5 vuoden ajan kunnes kuoli. 11-vuotiaana Marcelina huolehti nuoremmista sisaruksistaan, teki ruokaa ja laittoi heitä kouluun.  Vuosien varrella nuoremmat sisarukset löysivät omat paikkansa, moni heistä muutti Limaan ja jäi sinne.
·       Marcelina kertoi myös, kuinka nuorena tyttönä näki, että toisilla tytöillä oli hienoja vaatteita, joita hän olisi myös halunnut. Hän halusi lähteä kahvinpoimijaksi Quilla Pampaan, mutta isä ensin vastusti lähtöä. Marcelina pääsi matkaan vasta uhattuaan muuten karata kotona. Kun Marcelina tuli kotiin kahviviljelyksillä uurastettuaan, jäivät uudet vaatteet haaveeksi. Isä otti rahat ja Marcelina antoi ne kiltisti. Marcelina sanoi nauraen, ettei enää antaisi rahojaan isälleen tai kenellekään muulle vaan pitäisi ne itse ja päättäisi niiden käytöstä. Voimaantumista!

7.     Käsityöläisnaiset ja ostosten teko
·       Asodeco-järjestön Julio Quispe kertoi, mistä on kyse.
·       Paikalla oli 75 perhettä projektissa mukana olevasta 85 perheestä ja 7 eri käsityöläisryhmää.
·       Käsitöistä osa on perinteisempää, osittain jo inkojen ajoilta olevaa käsityöperinnettä, osa uudempaa Paola Suhoselta opittua tekniikkaa.
·       Asodeco opastaa, miten kannattaa koristella, ettei esimerkiksi tehdä niin yksityiskohtaista ja vaikeaa koristelua tai käytetä sellaisia värejä, että tuotteen tekemisen kustannus on korkeampi kuin siitä saatava hinta.
·       Tuotteita myydään toistaiseksi suurimmaksi osaksi paikallisesti, mutta Cuscossa on myös yksi myyntipiste.

·       Esittelyn jälkeen kierreltiin eri ryhmissä katsomassa tuotteita ja tehtiin ostoksia.